titelplaatje

Een Volvo klassieker kopen is natuurlijk een prachtig moment. Maar, liever geen kat in de zak.
Als je dat wilt voorkomen is het zaak om als het ware een complete checklist af te lopen waarbij op allerlei punten gelet wordt. Helaas is het onderstaande verhaal natuurlijk niet volledig, maar het biedt wellicht een goed eerste handvat.

De buitenkant

Begin eens met de controle van de vijf banden (dus ook de reserveband!) Liefst allemaal van hetzelfde merk en type. Ook de velgen daarbij niet vergeten, want flinke deuken in de rand van de velg kunnen een hoop narigheid opleveren.
Probeer de auto ook eens op te krikken met de krik die bij de auto zit. Je weet dan gelijk dat de krik en de andere hulpmiddelen er inderdaad bij zitten, en her vertelt je meer over de staat waain de auto verkeert. Zo mag de auto tijdens het opkrikken eigenlijk niet kraken en horen de deuren van de auto dicht te blijven.
Nu de auto toch omhoog staat: de remmen controleren: zijn de remschijven mooi glad? Hoe staat het met de dikte van de blokken en de dikte van de schijven? Dunne schijven zijn algauw aan vervanging toe, en dat is niet de goedkoopste reparatie.
Kijk ook alles na wat open en dicht kan. Dat moet allemaal zonder problemen gaan en als alles klopt ontstaan er ook geen gapende openingen als het weer dicht zit.
Als de auto weer op alle vier zijn wielen staat is heel gemakkelijk na te kijken of er speling op de portieren zit. Open de portieren en probeer ze verticaal heen en weer te bewegen. Als er speling zit op de scharnieren is dat op zo'n moment eenvoudig te constateren. En nu je de deur toch in je handen hebt: veel Volvo's roesten daar. Kijk of de onderkant van de deuren goed droog is en of de afwateringsgaatjes open zijn. Bij twijfel kan de de portierbekleding aan de odnerkant even verwijderd worden, dan heb je een prima zicht op de deur. Nu nog even de ramen open en dicht draaien, en de deuren hebben geen geheimen meer. Nou ja, voor ik het vergeet, nog wel even de sloten controleren (zitten alle sleutels erbij?).

Het kan zeer de moeite lonen om de auto eens van de onderkant te bekijken. Als je daar gelijk veel tectyl tegenkomt: oppassen! Wellicht wordt geprobeerd de nodige ellende aan het zicht te onttrekken. En dat geldt natuurlijk zeker als de tectyllaag zo vers is dat je deze als het ware nog prima kunt ruiken.
Natte schokbrekers duiden op slijtage en spoedige vervanging zal wel nodig zijn.
Voor de motor geldt dat deze best wel wat vettig mag zijn, maar belangrijk is wel of er geen lekkage zichtbaar is. Zwakke plekken zijn de afdichting van de krukaspoelie en de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak.

Over overbrenging gesproken. Door de auto met stilstaande motor in de eerste versnelling voor- en achteruit te duwen kan je een eventuele speling aan de overbrenging vaststellen.

Het interieur

Vocht in een interieur is een van de meest vervelende dingen, maar ook een van de dingen die gemakkelijk zijn vast te stellen (in ieder geval makkelijker vast te stellen dan te verhelpen, maar dat geldt voor de meeste gebreken).
Door de achterbank even weg te halen krijg je een prima zicht op de bodemplaat. Als daar roest zichtbaar is dan wordt het tijd de hele bodem aan een goed onderzoek te onderwerpen. Het optillen van de originele rubberen matten geeft zowel voor als achter extra informatie. O ja, let aan de achterkant vooral op de hoeken waar de wielkasten zich bevinden. En ook voorin extra opletten bij de voorstoelen en de pedalen. Als je hier roest aantreft dan is meestal de voorruit niet helemaal waterdicht.

In de kofferbak

Ook de kofferbak moet gecontroleerd worden, til ook daar de mat op. En ook de kartonnen schermen tegen de binnenzijde van de auto kunnen gemakkelijk verwijderd worden. En kijk dan eens goed naar de plek waar het buitenscherm het binnenscherm raakt, gevoelige plekken bij veel Volvo's! Een laatste blik verdienen nog de bak van het reservewiel (vaak rot) en de plaats waar aan de buitenkant de reflectors zijn gemonteerd, want op die lasnaad kom je nogal eens roest tegen.

Onder de motorkap

De motor, die mogen we uiteraard niet vergeten. Het is een beetje een open deur, maar een motor die er smerig uitziet duidt vaak op niet al te best onderhoud. Smerige strepen, vaak zwart of bruin, op de binnenkant van de motorkap zijn ook al een teken van slecht onderhoud.
De slangen die je aantreft moeten genoeg veerkracht bezitten en niet te hard aanvoelen. De isolatie van de bedrading mag niet kapot zijn.
Het remsysteem is zeer belangrijk, remcylinder en leidingen mogenniet lekken. De gemakkelijkste controle: het rempedaal voor langere tijd stevig indrukken. De remkracht moet dan constant blijven en het pedaal moet dan ook op dezelfde hoogte blijven staan. Is die niet het geval, dan is er iets mis met het remsysteem.
Een compressietest biedt veel informatie over de conditie van de motor. De cijfers die hieruit komen geven veel informatie over de toestand waarin de zuigers en de kleppen verkeren. Als dit niet in orde is, zal de motor zelfs gereviseerd moeten worden, een kostbare aangelegenheid.
Natuurlijk ook even de motor laten proefdraaien. Als het goed is slaat deze vlot aan en blijft zij, ook als zij op temperatuur is, regelmatig lopen. Let tegelijk even op de uitlaat, is de binnenkant grijs, dan verkeert de motor waarschijnlijk in een goede staat. Maar is de binnenkant zwart, dan is er meestal sprake van te veel olieverbruik. En als de motor toch loopt, geef eens een paar keer gas. Als er dan grijze rook verschijnt is alles ok, blauw betekent teveel olieverbruik en wellicht versleten zuigers. Zwarte rook? dan zal de motor te rijk staan afgesteld.
Een handige manier om ter plekke de kwaliteit van de zuigerveren te controleren is de volgende. Met draaiende motor de oliepeilstok verwijderen en op dat moment veel gas geven, er mag dan geen olie uit het peilstokreservoir komen.

En natuurlijk: de proefrit

Sla de proefrit nooit over. Alles moet eigelijk in orde zijn. Zonder stoten moet er gemakkelijk geschakeld kunnen worden (de achteruit niet vergeten).
Zoek een stuk weg op waar het niet te druk is en probeer eens rustig wat de auto kan. Trek bijvoorbeeld eens door naar zo'n 90 km. per uur en laat de auto dan rustig terugzakken door het gaspedaal los te laten. Bij 50 60 km. per uur weer plankgas geven. Als er dan zwarte of blauwe rook zichtbaar wordt in je achteruitkijkspiegels zal er sprake te zijn van teveel olieverbruik.
Zoek ook rustig een wat slechter wegdek op, een klinkerweg bijvoorbeeld, en luister daar goed naar wat de auto je vertelt, een slechte ophanging verraadt zich op zo'n wegdek vanzelf door ongewenste bijgeluiden te laten horen.
Nog even de koppeling testen middels het bekende autootje pesten. De handrem erop en in z'n n weinig gas geven en de koppeling langzaam laten opkomen. Draait de motor langzaam maar met veel moeite verder, gauw met dit pesten ophouden. Bij een goede koppeling houdt de auto er zelf wel mee op: hij slaat af.
Maak nog een noodstop bij 40 50 km. per uur en als de auto zijn rechte spoor blijft volgen, zit dat (de remmen) aardig goed.

En, o ja, de papieren

We letter er meestal niet op, maar vraag naar de kentekenbewijzen die bij de auto horen. Het bouwjaar, het chassisnummer, de orignele kleur, goedkeuring voor LPG, etc.. Het zijn allemaal zaken die aandacht nodig hebben. Het zal niet de eerste keer zijn dat het origineel ingeslagen chassisnummer afwijkt van hetgeen nu in de auto te vinden is. Wanneer het nummer in de auto afwijkt van het nummer in de papieren: niet kopen, de auto kan niet eens worden goedgekeurd! (In de praktijk zou je natuurlijk met deze controle kunnen beginnen, het scheelt een hoop gedoe, maar ja, Volvo-klassiekers testen is zo leuk...)

Conclusie: kopen?

Als je alles hebt nagelopen wat in dit verhaaltje vermeld staat, dan heb je de auto uiteraard nog niet honderd procent doorgelicht, daarvoor kun je de auto beter door een gerenommeerd bedrijf laten keuren. Maar hoewel lang niet alles aan bod is gekomen (en er dus ook nog wel wat addertjes onder het gras kunnen schuilen) denk ik wel dat je een aardig indicatie hebt van de toestand waarin de auto verkeert. De beslissing is uiteraard aan jou!
Mocht het er van komen: heel veel plezier met je VOLVO klassieker!

Gertjan